donderdag 16 mei 2013

Recept | Caramel ijskoffie

Ijskoffie vind ik een van de lekkerste dingen die er bestaan. Vooral in de zomer in het zonnetje, een heerlijke koude ijskoffie. Zo neem ik, wanneer ik naar de starbucks ga, vaak ook een 'Caramel Iced Coffee'. Ongezond, maar zo lekker. Ach, af en toe mag dat toch. Helaas is de Starbucks niet erg budget-proof, daarom heb ik vandaag een recept voor jullie waarmee je een selfmade Caramel ijskoffie kan maken.

Eerst heb ik alle dingen bij elkaar gezocht en gekocht, die ik nodig had voor de caramel ijskoffie. De meeste dingen en ingrediënten die ik gebruikt heeft bijna iedereen wel in de keuken staan. Hieronder een lijstje van wat ik gebruikt heb.

Voor 1 persoon:
- Blender
- Een glas
- Één kop koude koffie
- 75 ml melk
- 2 grote lepels suiker
- 2 scheppen vanille ijs
- 2 grote lepels caramel
- 4 á 5 ijsblokjes
- Slagroom

How you make it:

Stap 1 - Het eerste wat je moet doen is, heel simpel, een kop koffie zetten. Daarna laat je je koffie afkoelen.

Stap 2 - Wanneer de koffie aan het afkoelen is, kan je ondertussen de ingrediënten in de blender doen. Als eerst doe je ongeveer 75 ml melk in de blender. Ik heb magere melk gebruikt, maar je kan gebruiken wat naar jou wens is. Volle melk of sojamelk, het kan allemaal. Het is net wat jij lekker vind.

Stap 3 - Nadat je de melk in de blender hebt gedaan, doe je de suiker er in. Ik heb er 2 grote lepels suiker ingedaan. Ik ben dan wel een zoetekauw. Wil je hem iets minder zoet? Dan moet je er 1 schep suiker in doen, of helemaal niks.

stap 4 - Nu komt de vanille ijs. Hiervan moet je ook 2 grote scheppen in de blender doen. Je kan ook slagroom ijs gebruiken i.p.v. vanille ijs.

Stap 5 - Dan mag eindelijk het lekkerste, vind ik zelf, erin. 2 grote lepels met caramelsiroop. Deze heb ik bij de jumbo gehaald ( €0,59) 


Stap 6 - De koffie erbij gieten, en blenden maar.

Stap 7 - Vul het glas met 4 á 5 ijsblokjes, en giet vervolgens de ijskoffie in het glas.

Stap 8 - Degene die het nog zoeter willen maken dan het al is, kunnen er slagroom op doen. Ik heb gewone spuitslagroom genomen. Daarna heb ik er nog een beetje caramelsiroop overheen gegoten.

Dan het allerleukste, het opdrinken. Lekker op de bank terwijl je blogs aan het lezen bent, in het zonnetje of terwijl je een spannende film aan het kijken bent. Maar be prepared, het recept zoals ik het heb gemaakt, is aardig zoet. Hou je daar niet van? Doe er geen suiker in, dan is de ijskoffie minder zoet. Drink smakelijk allemaal!
 




2 opmerkingen:

  1. Oh my god, dit is volgens mij echt goddelijk. Ik weet het gewoon.. dit is overheerlijk! Caramel met slagroom is top, maar met koffie erbij. OHNOMNOM!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ow jeeh, dit soort posts moet ik eigenlijk niet lezen, dat ziet er veel te goed uit! ;)

    BeantwoordenVerwijderen